FANDOM

Swanship.jpg

Statek przewożący żałobników na Wyspę Pamięci drogą morską

Największa z grupy sześciu wysepek tworzących mały przybrzeżny archipelag, od setek lat pełni specjalną funkcję w życiu społecznym Cantos. Na tej płaskiej jak stół, zrytej wszerz i wzdłuż korytarzami wyspie o wysokich brzegach umieszcza się tablice upamiętniające śmierć tych, którzy zginęli w honorowych pojedynkach. Kodeks Rovrika nakazuje rodzinie martwego pojedynkowicza (lub najbliższym przyjaciołom, jeśli zmarły nie posiadał rodziny) wystawienie tablicy upamiętniającej jego imię, datę śmierci oraz sprawę, w jakiej walczył i stracił życie. W związku z ilością toczonych na Cantos pojedynków, i niemałym odsetkiem tych kończących się śmiercią jednego z walczących, setki kilometrów ścian podziemnych korytarzy Wyspy Pamięci są prawie całkowicie zapełnione mniej lub bardziej bogato wykonanymi tablicami.

Jak wspomniano, tablice upamiętniające montuje się w podziemnych korytarzach, z kolei powierzchnia Wyspy Pamięci jest przystosowana do przyjmowania odwiedzających. Na powierzchni wyspy znajdują się lądowiska, nieduże sklepiki oferujące kadzidła, znicze i świece, które zapala się przy tablicach zmarłych, mała gastronomia oraz dwa nieduże schroniska oferujące nocleg tym, którzy chcą zostać na wyspie kilka dni. Co roku na Wyspie odbywają się trwające tydzień obrządki Święta Pamięci, podczas których wyspę odwiedzają prawdziwe tłumy pragnące zapalić świece przy tablicach upamiętniających krewnych i przyjaciół.

Ciekawostką jest to, że na Wyspie Pamięci nie obowiązuje większość praw Kodeksu Rovrika, wyłączając te podstawowe (poszanowanie własności, zakaz kradzieży, zabijania itp.) Jednakże – ze względu na świętość tego miejsca dla kultury cantyjskiej - za złamanie któregokolwiek z praw Kodeksu które na wyspie obowiązują (kradzież, zranienie lub zabicie kogoś nawet w ramach pojedynku itd.) kara jest tylko jedna: haniebna śmierć, której rolę na Cantos pełni śmierć przez utopienie.

W związku z ograniczoną ilością praw i obowiązków, Wyspa Pamięci niejednokrotnie pełniła rolę tymczasowego schronienia dla przybyszów spoza planety, którzy śmiertelnie narazili się jakiemuś cantyjczykowi. W większości przypadków uciekinierom udawało się z wyspy załatwić transport poza planetę i w efekcie uciec przed prześladowcą, choć zdarzyło się że zniewaga tak bardzo ubodła cantyjczyka, iż nie odpuścił i nie przebierając w środkach dopadł uciekiniera w momencie, gdy ten opuszczał Wyspę Pamięci.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki