FANDOM

Last Hope.jpg

Last Hope w swej niekończącej się podróży.

Olbrzymi statek-habitat, zwany również Tratwą Ukarii. Służył pierwotnie do ewakuacji z Ukarii części personelu konsorcjum korporacji, z Heinlein Yard United na czele, przed zniszczeniem planety przez Hordę.

Aktualnie statek znajduje się na orbicie stacjonarnej zewnętrznego giganta gazowego systemu Bedelii, jest poddany bezterminowej kwarantannie, ze względu na zagrożenie groźnym geno-wirusem oraz zakażeniem sieci komputerowych jednym z tworów Lij.

Statek stanowi miejsce urodzenia wszystkich błysków, rasy ludzi obdarzonych niezwykle szybkim metabolizmem i refleksem. Błyskawiczny refleks i szybki metabolizm stanowią skutek zakażenia i modyfikacji genomu przez geno-wirus podczas pobytu na pokładzie Last Hope. Błyski stanowią niewielką część populacji Last Hope, którą udało się wyleczyć z zakażenia. Jako wyleczeni mogą przebywać poza objętym kwarantanną statkiem. Osobników tej rasy można spotkać głownie w systemie Bedelii i kilku sąsiednich układach. Zmiany genetyczne spowodowane przez wirus są trwałe i najprawdopodobniej przekazywane kolejnym pokoleniom (brak wystarczających danych dla potwierdzenia tej hipotezy, zbyt mała grupa kontrolna). Błyski są często prześladowani przez społeczeństwo. Niechęć rasowa jest podsycana irracjonalnym strachem przed zakażeniem geno-wirusem.

Statek stanowi jednocześnie jednostkę badawczą nad geno-wirusem. Naukowcy całego systemu Bedelii poszukują skutecznego lekarstwa, aktualnie udaje się wyleczyć mniej niż 5% populacji zamieszkującej statek.

Obok Tratwy znajduje się podobno częściowo utajnione laboratorium badawcze sponsorowane przez Bedelię i kilka innych układów Sektora Issa, poszukujące sposobów walki z wirusami komputerowymi tworzonymi przez Lij.

Historia Edytuj

Po wykryciu roju Hordy zbliżającego się do Ukarii, władze planetarne próbowały utrzymać ten fakt w tajemnicy, aby uniknąć paniki wśród ludności cywilnej. Mimo wysiłków władz nastąpiło kilkanaście przecieków wojskowych danych wywiadowczych. Jedną z grup, które uzyskały dostęp do przerażającej prawdy była korporacja Heinlein Yard United, zajmująca się produkcją statków głównie na potrzeby zastosowań militarnych oraz kolonizacji dalekiego zasięgu. Zarząd korporacji pod wpływem otrzymanych danych podjął decyzję o zawiązaniu z kilkoma innymi potentatami branży stoczniowej konsorcjum, w celu budowy statków umożliwiających choć częściową ewakuację personelu korporacji z Ukarii. W efekcie prac konsorcjum, dzięki wykorzystaniu kilku będących w produkcji niewykończonych kadłubów statków, powstała jednostka Last Hope, choć obiegowo przyjęło się ją nazywać Tratwą. Last Hope to jeden z największych statków zbudowanych przez człowieka w całej historii lotów międzygwiezdnych. Przewyższa rozmiarami nawet olbrzymie barki kolonizacyjne, budowane w pierwszym okresie kolonizacji kosmosu, gdy nie opanowano jeszcze technologi skoków nadświetlnych.

Idea Tratwy była niezwykle prosta – zbudować jak największy habitat orbitalny, dołączyć do niego silniki umożliwiające ucieczkę z układu, a następnie uciekać z prędkością podświetlną w kierunku najbliższego zamieszkanego układu. Szybko obliczono, że optymalizacja efektywności Tratwy wymaga użycia hibernatorów, gdyż statek zapakowany pasażerami w stazie, zabiera 12 razy więcej osób, niż standardowa jednostka pasażerska tych samych rozmiarów. Pomimo zawodności technologii hibernacji i występowania śmiertelnej choroby hibernacyjnej u około 10% pasażerów, zdecydowano się na ten desperacki krok. Tratwa miała być w całości automatyczna, zarządzana przez zespół specjalnie zaprojektowanych SI. Komputery miały czuwać nad bezpieczną podróżą tysięcy śpiących pasażerów. Korporacje wchodzące w skład konsorcjum zorganizowały losowanie biletów na Tratwę wśród pracowników. Chętnych na jedno miejsce było ponad 100 000. Podczas losowania, zaokrętowania pasażerów, krótko przed wylotem na Ukarii wybuchły zamieszki, próbowano siłą forsować promy orbitalne zapewniające komunikację statku z powierzchnią planety. Doszło do zdalnego uruchomienia systemów autodestrukcji kilkunastu promów przejętych przez nieuprawnionych użytkowników. Ostatecznie Last Hope wystartował w swój dziewiczy i jedyny rejs, około 4 miesięcy przed pojawieniem się pierwszych jednostek Hordy w układzie. Po zniszczeniu Ukarii ludzkość zapomniała o pełznącym z prędkością podświetlną kolosie, zmierzającym do systemu Bedelia. Około 20 lat temu jednostki dalekiego zwiadu Bedelii wykryły statek zmierzający niezwykle wolno w kierunku systemu. Po uzyskaniu kontaktu z jednostką okazało się, że to zapomniana Tratwa Ukarii. Systemy statku wydawały się sprawne. Komputery pokładowe wymieniły z jednostkami zwiadu poprawne protokoły komunikacyjne. Pierwszym statkiem, który zadokował do Tratwy była fregata szturmowa jednostek obrony systemowej Bedelii BMS William Kilgore. Drużyny abordażowe, które przeszły na pokład Tratwy szybko zameldowały, że sytuacja nie jest tak różowa jak przedstawiała to główna SI Last Hope. Okazało się, że kilka serwerów SI Tratwy zostało zainfekowanych przed startem nieznanym wirusem. Źródłem wirusa jest najprawdopodobniej istota znana jako Lij. Wirus spowodował awarię SI sterujące stazą i systemami podtrzymywania. Zainfekowane systemy stopniowo i zgodnie z sobie tylko znanym wzorcem rozpoczęły wybudzanie pasażerów jeszcze podczas podróży statku w głębokiej przestrzeni. Przez około 200 lat podróży statku przez ciemności przestrzeni międzysystemowej obudzeni członkowie załogi tratwy desperacko starali się przetrwać. Nastąpił upadek części załogi do poziomu barbarzyństwa, dochodziło do licznych aktów kanibalizmu. Jedynie w części dziobowej statku cywilizacja techniczna została zachowana, choć i ona uległa degeneracji. Czynnikiem dodatkowo potęgującym upadek cywilizacyjny załogi było uwolnienie do atmosfery statku wirusa zmieniających kod genetyczny załogi – powodując u części regres intelektualny, zaś u niemal wszystkich znaczne przyspieszenie metabolizmu i czasu reakcji.

Władze Bedelii przerażone możliwością zainfekowania populacji układu geno-wirusem, objęły statek bezterminową kwarantanną oraz zdecydowały o odholowaniu Last Hope na orbitę parkingową zewnętrznego giganta gazowego układu. Jednocześnie niemal natychmiast podjęto badania mające na celu odnalezienie skutecznego lekarstwa na geno-wirus. Mimo upływu niemal 20 lat, nie udało się odnaleźć panaceum na geno-wirus. Naukowcy osiągnęli jedynie częściowy sukces, potrafią wyleczyć nieco poniżej 5% populacji z wirusa, dezaktywując go a następnie usuwając z organizmu nosiciela. Nie potrafią jednak naprawić zmian w genomie dokonanych przez chorobę. Wyleczeni członkowie załogi Last Hope stanowią nową rasę ludzką, nazywaną w Sektorze Issa błyskami - ze względu na swój niesamowity refleks.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki