FANDOM

778 neurony.jpg

Kaskadowe uszkodzenie neuronów u osoby dotkniętej chorobą hibernacyjną

Inaczej zespół kriogeniczny, zwany kolokwialnie syndromem śpiącej królewny lub śmierci sarkofagowej - choroba o nieznanej etiologii. Czynnikiem inicjującym jest obniżeniem temperatury ciała ofiary, np. podczas procesu hibernacji, a następnie próba przywrócenia ciała do normalnej temperatury.

Występuje u około 10% procent populacji, a śmiertelność sięga 93%. Co ciekawe, osoby które bezproblemowo przebyły nawet niezwykle długą hibernację, mogą podczas kolejnego schłodzenia nabawić się zespołu krio.

Czynnik etiologiczny Edytuj

Pomimo intensywnych badań nie udało się odkryć przyczyn choroby.

Objawy Edytuj

Neurony.jpg
Pierwsze symptomy choroby hibernacyjnej pojawiają się już podczas wybudzania pacjenta. Początkowo są to objawy nieswoiste - wysoka gorączka (nawet do 40°C), silne dreszcze, brak koordynacji ruchowej, zaburzenia równowagi, ogólne osłabienie, liczne mimowolne skurcze mięśni.

W ciągu kilku następnych godzin następuje gwałtowna degeneracja neuronów ofiary, prowadząca do dezintegracji systemu nerwowego, zatrzymania akcji serca, czynności oddechowej a następnie do śmierci. Pacjenci podłączeni do urządzeń sztucznie stymulujących mięsień sercowy i płuca, w ciągu kilku do kilkunastu kolejnych godzin tracili 100% tkanki nerwowej w organizmie, co naturalnie prowadziło do zgonu (pomimo sztucznego podtrzymywania funkcji życiowych).

Leczenie Edytuj

Aktualnie, pomimo wielu wysiłków, nie udało się wynaleźć lekarstwa na syndrom kriogeniczny. Brak nawet środków powodujących znaczące spowolnienie postępów choroby.

Jedyną grupą niemal zupełnie pozbawioną przypadków syndromu kriogenicznego, pomimo intensywnego korzystania z technologii hibernacyjnej, są Tygrysie Rody. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest nieznana. Być może jest to spowodowane stosowaniem bezwzględnej eugeniki przy projektowaniu genomodyfikowanych żołnierzy, a może to skutek legendarnej wytrzymałości członków Rodów.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki